معمارشیتکت
**به نام یگانه معمار هستی** خدا در مکان های دور از انتظار به دست افرادی دور از انتظار و در مواقعی تصور ناپذیر معجزات خود را به انجام می رساند. برای آن مهربانِ توانا ، غیرممکن وجود ندارد ... همیشه ، همیشه و همیشه امیدی هست ...

کلیسای جامع سنت مارک، یکی از زیباترین و خیره کننده ترین معماری ها را میان دیگر کلیساهای سراسر اروپا دارد. این کلیسا در شهر کانال ها و پل های ایتالیا، یعنی در ونیز واقع شده است. خود ونیز به دلیل ساخته شدن روی سطح آب و استفاده از قایق و کشتی به عنوان وسیله نقلیه، به اندازه کافی عجیب و دوست داشتنی هست. حالا این کلیسای جامع نیز با معماری فوق العاده زیبایش در قلب شهر ونیز ساخته شده است. معماری کلیسای جامع سنت مارک، به سبک رومی و بیزانسی است و پلان صلیبی دارد و با پنج گنبد پوشانده شده است.

کلیسای جامع سن مارکو، در طول تاریخ شاهد تغییرات بسیاری بوده است. به همین دلیل، در حال حاضر معماری این کلیسا ترکیبی از معماری های گوتیک، مسلمانان شمال آفریقا و رنسانس است.

اطلاعات گردشگری

با نگاه به کلیسای جامع سنت مارک، متوجه می شوید در ساخت ساختمان این کلیسا از نقشه معماری صلیب  مانند یونانی ها الهام گرفته شده است. معماری کلیسای سن مارکو نخستین چیزی است که نگاه گردشگران را به خود جلب می کند. در حیاط این کلیسای زیبا پر از کبوتران زیباست که بر زیبایی معماری آن می افزایند.

کلیسای سن مارکو در ضلع شرقی میدان سن مارکو ونیز واقع شده است. نمای ساختمان با موزاییک های رنگی گوتیک پوشانده شده است. کاشی های به کار رفته در ساخت سقف و دیوارهای داخلی این کلیسا طلاکاری شده اند. کف ساختمان نیز با سنگ مرمر پوشیده شده است این موزاییک ها و کاشی ها که به قرن 12 میلادی تعلق دارند، بازگو کننده داستان عهد جدید و اعلام کننده پیام رستگاری در مسیحیت هستند. تعدادی از کاشی ها نیز به قرن 13 میلادی تعلق دارند و بازگو کننده داستان های عهد عتیق هستند. به ویژه داستان های خروج و پیدایش عهد عتیق را بازگو می کنند.

با نگاهی دقیق تر به نقاشی هایی که روی کاشی های سقف و دیوارهای کلیسای سن مارکو، می توان داستان های تصویری از مریم مقدس،  سن کلمنت و سن پیتر ، زندگی سنت جان کشیش و ... را نیز میان نقش و نگارهای ذکر شده دید. پس زمینه سقف و دیوارها به رنگ طلایی رنگ آمیزی شده اند که نماد الوهیت، قدرت و ثروت شهر است. همچنین می توانید متوجه شوید که این کلیسای جامع بعد از نابودی کلیسای کنستانتین از رسولان مقدس، شکل گرفته است.

ساخت سقف پوشیده از موزاییک از قرن 11 آغاز و تا قرن 13 میلادی به طول کشیده و تا قرن 18 همچنان به تزیینات آن اضافه شده است.

نمای سردر ورودی کلیسا با موزاییک های زرد رنگ پوشیده شده است. در بالکن بالای سردر نیز 4 اسب برنزی قرار دارد. این اسب ها در سال 1254 میلادی به ونیز آورده شده اند. ناپلئون در سال 1797 میلادی آنها را به پاریس برد، اما بعد از انقلاب کبیر فرانسه دوباره به ونیز برگردانده شدند. کف زمین کلیسا با موزاییک ها و سنگ های مرمر با نقش و نگار حیوانات و اشکال هندسی ساخته شده است. Tesoro یا خزانه داری شامل مجموعه ای ارزشمند از غارت هایی که در طول تاریخ در این کلیسا گردآورده شده اند.

به شما توصیه می شود برای بازدید از کلیسای جامع سن مارکو، لباس های مناسب به تن کنید و ورود هر گونه کیف، کوله پشتی یا هر چیز دیگر به این کلیسا ممنوع است.

عکاسی نیز در این کلیسا ممنوع است. برای بازدید از این کلیسا خوب است همراه یک راهنمای تور بروید تا مفهوم موزاییک ها را براتان توضیح بدهد تا از دیدن آنها لذت ببرید.

باسیلیکای جامع سنت مارک در همه روزهای هفته از ساعت 9:30 صبح تا 5 بعدازظهر برای بازدید عموم باز است. در روزهای یکشنبه نیز از ساعت 2 تا 5 بعدازظهر باز است.

درباره کلیسای جامع سن مارکو

کلیسای جامع سن مارکو -St. Mark`s Basilica-، یکی از بهترین نمادهای معماری بیزانسی در شهر ونیز است. این کلیسا بالای کانال گراند و در میدان سن مارکو واقع شده است. در کنار این کلیسا، قصر Doge – پادشاه ونیز – قرار دارد. این کلیسا یکی از بهترین جاذبه های گردشگری میدان سن مارکو به شمار می رود. خوب است بدانید، کلیسای سن مارکو از سال 1807 میلادی به کلیسای جامع تبدیل شده است.

تاریخچه

نخستین ساختمان کلیسای جامع سن مارکو، به طور موقت در سال 828 میلادی ساخته شده است. در آن زمان، تجار ونیزی اموال سن مارکو را غارت کردند و آنها را درون بشکه ای در زیر لایه های گوشت خوک مخفی کردند تا دست مسلمانان به آنها نرسد. بنابراین، آثار اصلی با نمونه های جدید در سال 823 میلادی جایگزین شدند و در حال حاضر در کلیسای جدید نگهداری می شوند. کلیسای جدید نیز در سال 978 میلادی ساخته شد. پایه های باسیلیکای کنونی در سال 1063 میلادی بنا نهاده شد. اما در سال 1094 میلادی، این کلیسا وقف شد. بسیاری از مردم اعتقاد دارند جسد سن مارکو در یکی از ستون های این کلیسا دفن شده بوده که بعد ازوقف کشف شده است.  همه دارایی و آثار ارزشمند او نیز تا سال 1811 میلادی در آنجا بوده اساند. از آن به بعد، پایه اصلی این ساختمان تا حد زیادی تغییر کرده است.

نام محلی

کلیسای سن مارکو با نام های سنت مارک، کلیسای جامع پدرسالاری و باسیلیکای جامع پاتریشال دی سن مارکو نیز در میان ایتالیایی های شهرت دارد.

بنای اصلی این کلیسا در قرن یازدهم میلادی ساخته شده ولی با افزوده هایی از دوره های رومانسک و گوتیک تغییر شکل یافته است.

نقشه کلیسا با فرم صلیبی با بازوهای برابر (صلیب یونانی ) منشا بیزانسی آن را آشکار میسازد.

گنبد کلیسای سن مارکو با ورقه هایی از مس مزین شده است .

از ویژگی های مهم این کلیسا روش تامین روشنایی و موزاییک کاری آن می باشد که حالتی روایتی دارد .

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نوع مطلب : ،
برچسب ها : بررسی کلیسای سن مارکو ونیز،

ارسال شده در تاريخ : چهار شنبه 13 شهريور 1392 :: توسط : mozhgan

**به نام یگانه معمار هستی** چیزی برای گفتن ندارم همه ی حرفای من توی این متنا و پستا خلاصه شده امیدوارم خوشتون بیاد واز مطالب وب نهایت استفاده رو ببرید ******** یاد من باشد ... یاد من باشد که فــردا دم صبح به نسیم از سر مهــر سلامی بدهم و به انگشــت نخی خواهم بست که فراموش نگردد فــــــردا با همه تلخی و نـــاکامی ها زنـــدگی شیرین است! و به شکرانه دیدار نسیم هر صبح زنــدگی باید کرد ...
موضوعات
مطالب اخير
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان معماری و آدرس memar-kocholooo.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.